Diocese de Dili > NOTÍCIAS > Notícias > Kalohan : Fuan Mós, Sei La Fó Fatin Ba Qualquer Violéncia Iha Comunidade no País ida nia Laran

DCDD DILI – António da Conceição “Kalohan” sai nu’udar pessoa ida nebé representa Candidatos nain 8 hodi hato’o discurso iha Jornada da Paz ne’e hateten: Uluk nanain hakarak hato’o hau apressiação bo’ot ba Comissão Justiça e Paz Diocese Dili nian servisu hamutuk ho Governo, Organização Sociadade Civil, PNTL no Organização Internacional sira seluk organiza Jornada da Paz ba tinan 2017 antes tama ba Eleição Presidencial no Parlamentar nebé sei hala’o iha tempo badak. Nu’udar Candidato ba Presidente da República ida ba periodo 2017-2022, ha’u louva tebes iniciativa ida nebé Genuina no hodi mantein Paz no Estabilidade ba povu no rai doben ida nee. Ita nia funu ba ukun rasik an hatudu ita nia desejo no ita hakarak atu moris hakmatek, atu ema ida-idak livre halao nia moris sem iha ta’uk, sem iha resseio, sem opressão no sem iha intimidação.

António da Conceição comfessa katak: Evento ida ne’e halo ba dala 2 ona. “Nudar sarani, hau mos comunga princípio nebé Comissão hili nu’udar tema ba Jornada da paz ne’e katak: wainhira ita nia fuan mos, sei la fó fatin ba qualquer Violéncia hodi bele mosu iha comunidade nia le’et iha País ida nia laran. ita hotu nia mestre bo’ot Jesus Cristo rasik hanorin; “hakribi violénçia”. Ida ne’e tenki mai duni housi ita nia fuan”. Quase figura sira naran bo’ot iha mundo, sempre kaer metin princípio ida nee: “Violéncia nunca resolve bu’at ida, maibé, Violénçia maka cria tan de’it problema foun. Gandhi  sempre consistente ho princípio ida nee: “Dame hahú housi ita nia fuan ka laran rasik, ita ema nia nia dignidade la’os determina housi violéncia, maibé, housi ita nia fuan nebé mos no hahalok nebé lós. Violéncia so bele hamosu tan de’it violéncia seluk, maibé Paz no Domin sei contribui maka’as tebés ba Dezemvolvimento Humano, Sócio Cultural no Económico”.

António da Conceição reforsa tan katak: Nu’udar sarani hau tenki temi iha ne’e, saida mak loron ba loron Igreja nia hanourin ba nia sarani sira: “hadomi ema seluk hanesan o hadomi o ni an rasik”. Ida ne’e hatudu katak: Hanesan ema, ita labele sés housi domin no dame basá dehan: “Kasih dan Damai”. Domin ba ema seluk nu’udar ita an rasik, nu’udar alicerce ba ita hodi hakkribi violéncia iha forma oin saida de’it. Iha início tinan ne’e, Amo Papa Francisco iha celebração tinan 50 loron Mundial ba Paz nian cita lia-fuan murak housi Beato Papa Paulo VI no São João XXIII nebé ko’alia kona ba Paz no dame. Beato Papa Paulo VI hateten: “A Paz é a única diração verdadeira do progresso Humano e não as tenções causadas por nacionalismos ambiciosos, nem conquistas pela Violéncia, nem repressões que sirvam pilar para uma falsa ordem sivil”. Nune’e mos São João XXIII hateten: “O sentido e o amor e a Paz fundada sobre a verdade, a Justiça, a Liberdade e o Amor”.

António da Conceição hateten tan: Lós duni, dame no paz mak dalan único ba desemvolvimento humano. Domin, dame no paz tenki hatur iha lia lós, Justiça, liberdade no iha domin nee rasik. Nu’udar Político no mos nu’udar sarani; valores sira ne’e tenki incarna duni iha ita nia fuan. Ha’u fiar katak; entre ami Candidato sira ne’e, sei laiha ida mak hakarak hasés an housi valores sira ne’e. Tamba ne’e, ami tenki compremete duni ami nia an hodi hakribi violéncia no tane as domin, dame no paz iha ami nia fuan. Nunee mos ami ida-idak tenki husu no oriente ba população tomak hodi banati tuir valores domin, dame no paz hodi hakribi violéncia.

António da Conceição relata tan katak: Depois de 2012, ha’u observa katak: maioria housi ita nia população maski iha grupo kiik oan balu sei imvolve an iha violéncia, hakribi ona violéncia no promove ona domin, dame no paz iha moris lor-loron. Ita observa katak: dala ruma Lider Político sira han malu, maibé, população bai-bain fatin nafatin hakmatek. situação agora hatudu katak: Timor-Leste moris ona iha hakmatek nia laran. Maski nune’e, ita tenki louva nafatin iniciativa Igreja no organização sira nebé hola parte iha iniciativa ida ne’e, hodi organiza Jornada da Paz ne’e. Paz no Dame la’os mosu de’it housi lalehan, maibé, tenki hetan liu housi iniciativa genuina sira hanesan agora daudaun, atu nune’e, luta ba poder nebé atu hetan liu eleição Prezidencial no Parlamentar ne’e sai duni poder ida hodi servi povu no iha base moral ida nebé forte.

António da Conceição dehan: Iha contexto campanha nian, ha’u simplifica iha ha’u nia motto “Ba Ó Timor, Ha’u Maubere Oan Pronto Serbi”. Nune’e iha loron jornada da Paz nebé ita hala’o dau-daun hamutuk ho Candidato sira seluk, hau promete lori ami nia naran atu ami sei hakribi Violéncia, ami nia lia fuan sei promove paz entre ami no ami nia seguidores sira, ami nia mensagem sei nafatin tau as interesse Nação nian no hau pessoalmente sei buka atu halo tuir ha’u nia presidente Saudoso Fernando Lasama de Araujo nia lia menon bainhira nia hakarak hola decisão ruma no nia dehan ha’u cita: “Hau nia dignidade la as liu dignidade nação nian”. Ami hotu sei buka duni atu cras moris hakmatek ba ema hodi hare interesse nasional  no saida mak ita nia mehi nain sira mehi ona ba Timor-Leste.(C/a)