Diocese de Dili > NOTÍCIAS > Notícias > Vigário Geral Iha Atu Tulun Bispo Iha Boa Governação Diocese Nian

Vigário Geral Iha Atu Tulun Bispo Iha Boa Governação Diocese Nian

DCDD – Assunto hirak ne’e Mons. José António da Costa nudar Vigário Geral Diocese Dili nian hatoo wainhira dadalia ho equipa reporter Centro Televisivo Diocese Dili (CTDD) iha nia knar fatin Câmara Eclesiâstica Lecidere Dili Quarta Feira foin lalais ne’e (31/05/2017). Mons. José António da Costa hateten: Hanesan ita hatene katak Vigário Geral Amo lulik ida nebe Bispo ida foti atu tulun nia iha Governo Diocese Nian. Ne’e duni, servisu específico iha quando Bispo atribui ba nia, mais housi direito laiha determina katak nia tenki halo ida ne’e ka halo ida nebá, dehan deit katak nia atu tulun Bispo iha boa governação Diocese nian.

Mons. José António esplica tan: Diocese Dili agora actualmente alende Vigário Geral, iha mos Vigário Episcopais, Pastoral, Social, Reliosos no mos Educação. Sira ne’e hotu ida-idak iha sira nia servisu, sira nia missão espicífica liu-liu Vigário Episcopais sira. Hanesan Vigário Geral nia missão ne’e no função ne’e geral, abrange toda a Diocese hanesan Bispo iha matéria nebé Bispo la reserva ba nia rasik, maibe sira seluk hanesan Vigário Episcopal ne’e, sira específicamente ba missão ida nebé sira iha hanesan ida nebé Pastoral ne’e halao missão Pastoral nian, ida nebé Social halo missão Social nian, ida nebé Educacão halao missã Educação nian no ida nebé Religioso halao missão Religioso nian.

Mons. José António hatutan tan: Ita bele dehan katak obstáculo depende Confiança Bispo nian, Bispo hanesan fo opurtunidade para Vigário Geral ida atua tuir competência verbal ou escrito nebé nia fó ne’e Vigário Geral ida bele leluasa, maibé sê  Bispo la dehan buat ida, ne’e servisu administartivo de’it iha Diocese laran. Hau assume knar Vigário Geral ne’e  dala tolu ona hahu iha Dom Carlos Filipe Ximenes Belo nia tempo, hafoin iha Dom Alberto Ricardo da Silva nia tempo no agora começa tan ho Dom Virgilio do Carmo da Silva. Maibé iha tempo Dom Carlos ho Dom Ricardo nia tempo ne’e naruk quase todo tempo nebé nia Bispo, hau mos Vigário Geral e hau halao actividade barak hanesan; ba iha fó Crisma mos iha Paróquia sira iha Timor laran tomak.

Mons. José António haktuir tan: Diocese hari ne’e Quando Amo Papa tuir informação Cúria Romana nian dehan katak comunidade povo de deus iha fatin ida ne’e merece ona iha Bispo rasik. Então cria Diocese foun hanesan ita Diocese Dili uluk ita hola parte fofoun tuir história ba Malaca, depois passa ba Diocese Macau, housi Diocese Macau mak iha 1940 PIO XII loke Diocese Dili ho surat keputusan nebé dehan ”MULA”. Solemnibus Comvencionibus hodi loke Diocese Dili. Então hau hanoin ohin loron ne’e nessecidade, exigência barak teb-tebes. Hanoin katak ba oin tinan hira tan talvéz SANTA SE sei hanoin atu loke tan Diocese foun iha Timor Lorosae tamba agora foin mak Diocese tolu deit, maibé nain tolu ne’e de’it ita hare ba servisu kona ba buat nebé instituição nebé ita bolu Conferência Episcopal ne’efahe função ba sira ne’e rotação ne’e barak demais. Se nain hat ou nain lima ne’e longra uitoan ona. Tamba be’e natureza lolos ne’e mak povo de Deus nebé iha nia pastor ida rasik nebé hanaran Bispo no Bispo ne’e ajudado pelos Sacerdotes. Ne’e duni Bispo mesak mos labele forma Diocese tenki nailulik sira para hanesan liman ain Amo Bispo nian iha Paróquia sira. Agora hanesan iha Cúria ne’e buat servisu administração nian e haré mos buat Pastoral nian.

Mons. José António haktuir história Diocese nian hateten: Diocese Dili hahu iha tinan 1940 no nia Bispo primeiro mak Dom Jaime Garcia Goulart nebé ukun durante tinan barak nia laran, hafoin de funu Japanes mak hari no lao lolos. Depois Dom Jaime reuncia tiha tamba nia idade no nia saúde, mai fali Bispo Português ida naran José Joaquim Ribeiro nia ukun to’o momento Indonésia tama mai nia mos resigna-an, hafoin mosu Administrador Apostólico Martinho da Costa Lópes nebé laos Bispo maibe Padre, hafoin tuir fali Administrador Apostólico mos Bispo Dom Carlos Filipe Ximenes Belo nebé primeiro hanesan Padre de’it, hafoin ordena ba Bispo. Hafoin nia resigna-an tiha quando independência, Bispo Basilio ukun Diocese Dili durante tinan 1 to’o eleição Bispo Ricardo nian to’o nia mate, Bispo Basilio kaer fila fali hanesan Administrador Apostólico iha tempo mamik nia laran, hafoin mosu eleição foun ba Bispo Virgilio. Tan ne’e Docese Dili to’o agora ita celebra ona 75 anos.

Se Pergenbangan Igreja nian ita sukat ho presença vocações. Ita haré katak ita nia Diocese iha Timor ne’e vocações ne’e barak duni hanesan Vocações ba amululik no ba Religiosos/as, ne’e sinal ida nebé que Igreja moris iha Timor. Sê Igreja laos ita hanesan uluk nian antes de tempo de independência ou antes, ema Português deit mak mai iha ne’e hanesan missionário, hafoin housi Espanha, Itália, agora ho ema Indonesia tama mai ema Indonésia mak mai, maibé sira mai ne’e loas deit ona ba sira mesak maibe buka fini sira nia Congregação nian housi Timor oan sira. Ida ne’e sinal katak ida que Igreja ne’e moris. (All)