Diocese de Dili > NOTÍCIAS > Notícias > REFLORESTAÇÃO DARE SAI ZONA VERDE

REFLORESTAÇÃO DARE SAI ZONA VERDE

DCDD, Segunda, Fundação São Paulo de Diocese de Dili iha ona hanoin atu halo reflorestação ba prioridade diocese Dili nian iha Dare. Atividade reflorestação ida nee sei inplementa husi Fundação São Paulo Diocese de Dili ho título programa reflorestação de Dare nebe hetan mos participação financeira husi União Europeia. Atividade nee Fundação São Paulo halo parseiro ho NGO RAEBIA no mos Compania Timor Internacional Turism Paradise. Atividade nee realiza iha sala de Conferência da casa Retiro de Dare nebe participa husi Bispo de dili Dom Virgílio do carmo da Silva, Enbaxada União Europeira iha Timor-Leste, Vigário Greal diocese Dili Pe. José António da Costa, Padres, Ministro Agricultures e Pescas, autoridades locas, polícia no convidados.

Dom Virgílio do Carmo da Silva Bispo de Dili iha nia discurço ba evento inportante nee hateten, Ohin biban diak ida atu halibur ita hodi hamatak fali Dare iha nebe servisu hamutuk entre Fundação São Paulo ho NGO RAEBIA no Compania Turism Paradise. Primeiro hakarak agradece teb-tebes na NGO RAEBIA nebe hatudu sira nia disponibilidade atu servisu hamutuk ho Fundação São Paulo ninian nomos agradece ba compania Turism Paradise nebe hakarak colabora ho Fundação. Ida nee primeiro experiência nebe Fundação São Paulo atu hahu halao servisu ida nee e hau hanoin ida nee laos fácil maibe sira koko atu nani no sira sei aprende hamutuk ho ita boot sira atu bele halo buat ruma nebe diak.

Tanba sa mak precisa halo reflorestação ba Dare, wainhira le ou rona história wainhira Dare nee hahu. Wainhira le fila fali documento uluk ninian, wainhira Bispo Medeiros sosa rai Dare ninian nee ho finalidade ida atu iha foho ida nee bele kuda ai-horis oi-oin no ai-fuan oi-oin. Ohin loron ita hare buat aihoris no aifuan menus ona. Tanba hare ba situação nebe iha hodi halo ita ladun fo atenção ikus sai sai problema ituan. Ida nee mak sai hanesan motivação ida nebe hau koko atu buka dalan oinsa mak ita bele hamatak fila fali Dare. Liu husi Nunciatura loke dalan atu hasoru embaxada União Eropeia no Embaxada Eropeia rasik fo dalan ida nee atu ita hamutuk hodi hare katak se ida nee mak Maromak nia hakarak duni pelo menos iha tinan tolu nia laran tuir projeto ida nee ita koko atu lori fila fali sensibilidade ida nee. tan nee mak ita hein katak projeto nee sei lao ho diak ho coperação sira comunidade sira nian. Hau mos hakarak apela ba pároco, chefe suco, polícia comunitária no comunidade sarani sira atu colabora ho iniciativa ida nee tanba hamatak Dare ida nee laos atu ba diocese nia diak maibe hanoin Dare nee sai matak no furak ba timor ninia furak no diak.

Ministro Agricultura e Pescas Sr. Joaquim dos Reis Gusmão iha ocasião nee mos hateten, Seção ida nee diak tebes no espera katak ita bele halao saida mak ita planeia ona tuir apresentação hotu nebe mak ita hare. Tan nee hau lori governo nian Ministério Agricultura e Pescas hakarak fo sai katak Ministério Agricultura e Pescas liu husi direção geral florestas no indústrias pronto para fo apoio tomak ba iniciativa ida nee. Ita hatene katak iha Timor-Leste dereflorestação iha timor as teb-tebes impacto husi buat barak mudança climática no husi mos ita nia comunidade sira nebe mak sidauk iha hanoin diak para atu bele conserva ita nia florestas ida nee sai hanesan desafio boot ida que até agora direção refloresta preucupa.

Iniciativa atu halo refloresta Dare nee iniciativa ida que capaz teb-tebes tanba VIII governo nia plano ida mak atu kuda ai oan iha timor laran tomak tokon ida kada tinan. Ministério Agricultura e Pescas konta mos ho participação interesse hotu-hotu inclui husi Igreja no mos husi, parseiro sira nomos husi ema hotu

Diretor executivo NGO RAEBIA Timor-Leste Mateus Soares Maia iha nia intervebnção hateten, Iha hakarak apresenta ideias Fundação São Paulo no NGO RAEBIA iha katak reflorestação Dare sai Zona Verde. Iha observação hamutuk entre Fundação São Paulo no NGO RAEBIA observa katak suco Dare iha dificuldade boot nebe mak precisa atu hadia maibe hare ba iha tempo ami alista programa 5 mak hanesan programa promoção halo to’os foho lolon no trava cadalak, hasae promoção horticultura, conservação be matan, resumidação ka campagas café. Ideia hirak nebe mak ami inicia nee katak husi Fundação São Paulo ho NGO RAEBIA iha 27 de Dezembro 2018 hetan apressiação boot União Eropeia. Ho apressiação nebe fo mai parte rua Fundação São Paulo no NGO RAEBIA atu hadia duni Dare sai zona Verde.

Compania Timor Internacional Turism Paradise Manuel Vong mos hateten, Compania Timor Internacional Turism Paradise foin hari iha tempo hirak liu ba atu responde ita nia lacunas iha dezemvolvimento setor turismo. Ami nia observação katak setor turismo hanesan setor ida nebe estratêgico ba economia nacional Timor-Leste. Tanba nee mak observação ba iha setor turismo ida nee, setor privado barak liu consentra iha infrastuturas enquanto setor hirak nebe barak liu mai husi empresários etrangeiros. Tan nee mak ita hakarak ho hanoin atu bele lori timor ba mundo no lori mundo mai timor no ba timor tomak. Atividade principal husi paradise neste momento conseitoria ba Turismo traansversal katak ligado ho setor sira seluk tanto horticultura, pescas, pequária, saúde no setor sira sel-seluk. (Chico)