Diocese de Dili > NOTÍCIAS > OPINIÃO > Tradição tau veu/Mantila iha Igreja Católica (Parte I)

Tradição tau veu/Mantila iha Igreja Católica (Parte I)

Ema barak (liliu sarani sira) la hatene katak tuir los utilização Veu nee mosu uluk iha tradição Igreja Católica nian. Ohin loron ita haré deit senhora balu mak costuma uza veu hodi cobre ulun iha momento liturgia (Eucaristia). Trend moderno sira, adolecente sira nebe costume nonton sinetron Indonésia nian considera veu nudar hatais ema feto muçulmano sira nian. Iha tempo uluk, veu baibain inan feto Católico sira uza wainhira participa iha Missa (Eucaristia), wainhira reza, ou iha cerimónia litúrgica ruma. Costume uso veu uluk sau nudar obrigação ida tuir lei Canónica tuan número 1262.

Maibé, depois de Concílio Vaticano II, Igreja Católica la tau ona costume uso veu nudar obrigação ida ba sarani sira. Nee significa katak depois de Concíolio Vaticano II, inan feto sira livre atu uza veu ka la uza durante evento litúrgico ruma. Regulamento kona ba obrigatório uza veu iha Missa mos la mosu ona iha lei Canônico foun. Maske nunee, inan feto ida-idak iha liberdade atu uza veu iha missa laran. Ba inan feto Católico sira, uza veu iha missa nudar expressão fiar no devoção pessoal ida.

Oras nee, depois de liu tiha tinan 50 resin….ita hare ina feto sira hahu uza fali veu (mantila) iha evento litúrgico sira. Tuir lolos nee, veu nudar maneira ida expressa sentido adora Maromak, hatudu respeita no expressão exterior fiar Católica nian. Fenómeno ida nee sentido de respeita ba tradição Católica nebe ema barak hanoin dehan nee mai costume ema islam sira nian maibé, afinal nee Cristianismo (Catolicicmo) nia tradição.

Base Bíblica nebe sai fundamento ba uso veu nebe dala barak ita sarani hanoin dehan so madre sira deit mak bele uza ou feto muçulmana sira mak bele uza hanesan jilbab. São Paulo nia carta dalauluk ba sarani Corinto sira hanorin katak; wainhira halo oração ou adoração ruma, precisa hatais tuir cultura diak nebe estabelece.

Tuir lisan iha tempo nebá, feto sira nebe atu halo oração ou participa iha evento religiosa ruma, precisa cobre/taka netik veu ruma iha ulun nudar sinal de fidelidade ba Maromak. Tanba nee mak iha altura nebá mós, ema considera feto nebe tau veu iha acto religioso sira nudar mos sinal de submissão ba sira nia laen kaben nudar chefe da família.

Iha Carta 1Cor 11, 4-10 hatete:

“Todo homem que ora ou profetiza com a cabeça coberta falta ao respeito ao seu senhor. “E toda mulher que ora ou profetiza, não tendo coberta a cabeça, falta ao respeito ao seu senhor, porque é como se estivesse rapada.” “Se uma mulher não se cobre com um véu, então corte o cabelo. Ora, se é vergonhoso para a mulher ter os cabelos cortados ou a cabeça rapada, então que se cubra com um véu.” “Quanto ao homem, não deve cobrir sua cabeça, porque é imagem e esplendor de Deus; a mulher é o reflexo do homem. 8.Com efeito, o homem não foi tirado da mulher, mas a mulher do homem; 9.nem foi o homem criado para a mulher, mas sim a mulher para o homem.” “Por isso, a mulher deve trazer o sinal da submissão sobre sua cabeça, por causa dos anjos”.
               Carta Apóstolo Paulo (1Cor 11, 2-16) ba sarani Corinsto sira hakerek tanba mosu conflito entre sarani Corinto relaciona ho oinsa pvo sira nia hatais iha cerimónia liturgica. Apóstolo Paulo crítica sira hodi fo hanoin nebe basea ba sira nia cultura. Parte ida husi cultura povo Corinto nee mak tak ulun ho veu ba feto sira. Fundamenta ba ida nee mak Igreja Católica iha livro Lei Canônico 1262 fo dever ba feto sira tenke uza veu (taka ulun) wainhira assiste cerimónia litúrgica ruma. Hahu husi nee mak tradição ida nee conserva too tempo Concílio Vaticano II.

Iha Timor Leste, wainhira missa, ita bele observa katak; inan feton sira oitoan deit mak uza veu. Barak liu seidauk seidauk hatoman-an ho costume tradicional ida nee. Iha Indonesia no nação seluk, ita haré, inan feton barak tebes mak hahu tau veu wainhira missa. Buat nebe precisa tau iha consideração mak; tau veu la hamenos ita nia beleza nem contra dignidade maibé, por natureza, nudar expressão haraik-an iha Maromak futar oin. Sei Continua…..

Referência :