shadow
Diocese de Dili > NOTÍCIAS > REFLEXÃO > CINZAS: SARANI HELA NARAN!

CINZAS: SARANI HELA NARAN!

Reflexão Quarta-Feira de Cinzas – ano C, 2019

Joel 2, 12-18, 2; Coríntios 5, 20 – 6,2; Mateus 6, 1-6.16-18

 

Maluk Leitor sira mak Cristo hadomi……!

Iha missa Cinzas tinan 2017, Papa Francisco dehan: A Quaresma é o tempo para dizer não a indiferença. Papa dehan nunee tanba ohin loron, Cristão (Católico) barak la fo importância ba moris sarani nian no sibuk liu mak halibur riku soin iha rai nee. Nudar Católico, ita precisa reflecte lia fuan nee: “Sou apenas nada, no entanto irei ter com Deus, mas irei com humildade. Irei lamentando as minhas faltas, irei fazendo reparação e confissão pública pelos meus pecados e pelos dos meus irmãos. Irei com a consciência da minha fraqueza, mas mesmo assim confiante, porque Deus é bom, porque o Filho de Deus tomou um coração para me amar e partir este coração para deixar escorrer sobre a minha alma o perfume da sua misericórdia (Leão Dehon, OSP 3, p. 196). Profeta Joel iha Primeira Leitura, Maromak utiliza nia hodi hameno katak:”«Convertei-vos a Mim de todo o coração, (…) convertei-vos ao Senhor» (Jl 2, 12.13)”.

“Ó Deus, vós tendes compaixão de todos e nada do que criastes desprezais: perdoais nossos pecados pela penitência porque sois o Senhor nosso Deus”. (cf. Sb 11,24s.27). Citação (kutipan) Bíblica ida leten sai hanesan oracão makloke ba ita nia reflexão Quarta Feira Cinzas tinan nee nian. Autor Sagrado Livro Sabedoria nian husu harohan atu Maromak hatudu nia laran luak ba Ninia criatura sira no husu atu Maromak la despreza (hakribi) atu nune’e, Maromak bele perdua pecado sira tan penitência nebe ema cumpri hodi comprova conversão (pertobatan).

Wainhira participa iha Missa Cinzas nian, Nailulik sei kose ahuk-desan (Cinza) iha ita nia rentos hodi tenik; Hakribi sala fiar Evangelho// convertei-vos e crede no Evangelho.  Lia fuan nee, iha Evangelho Jesus mak koalia directa nudar sintese husi Aman Maromak nia desejo atu ema hotu fila ba Maromak.

Maluk Leitor sira mak Cristo hadomi……!

Cinzas nudar abertura ba tempo Quaresma. Litúrgicamente, comemoração nee ita celebra fil-fila (repete) tinan-tinan. Maibé, wainhira ita reflecte klean husi fuan laran, celebração cinzas nee nudar momento opotuno atu ita hatene-an; ita mai husi nebe no sei ba nebe. Se lae, ema seluk dehan Ita católico, sarani hela naran deit ou sarani NAPAS (Natal-Páscoa).

Tempo Quaresma nudar tempo oportuno atu feto eh mane hetan convite hodi reflecte kona ba experiência moris nudar Cristão (Católico). Ita reflecte saida mak ita halo ona hodi constroe (Harí) socedade ida que justa no fraterna ho apoio husi maun alin sira seluk.

Quaresma mak tempo mudança, tempo comprometido, maior fidelidade ba Maromak liu husi serviço caridade ba ema seluk atu justifica ita nia conversão eh fila neon ho laran ba Maromak. Ita rona convite Maromak nian nebe tatoli liu husi Profeta Joel dehan:“voltai para mim com todo o vosso coração”.

Quaresma conduz ita ba Jerusalém. Laos Jerusalém ida cidade nee maibé, Jerusalém ida evento histórico; Paixão, mate no moris hias (Ressurreição) ita Nai Jesus Cristo. Iha Jesus nia liman be loke, lori ita hakat ba viagem eternidade. Viagem ho Jesus envolve ita nia isin tomak, li-liu ita nia fuan (coração/alma) nebe converte.

Maun alin sira………….!

Maromak mak razão no motor primeiro iha ita ia conversão. Fila oin ba Maromak implica mudança radical ida de modo hanoin (pensar) no halao (agir) ema feto no mane cumpri tuir conforme Maromak nia vontade (doutrina).

Maromak nia vontade mak nebe? Mak mandamento hirak nebe Maromak tatoli husi profeta sira no ikus liu revela iha Jesus Cristo nia hanorin sira. Conversão (hakribi sala) implica haluha ita nia egoismo hodi centraliza ita nia objectivo moris ba Jesus. Hanesan Evangelho semana liu ba nebe convida ita atu: sai misericordioso, aplica misericórdia, perdão, acolhimento ba ita nia funu baluk sira iha processo tuir Jesus nee. Nee significa ita tenke hatudu amor gratuito, geneorsa, sincera sem reservas.

Tempo Quaresma durante loron haat nulu (40 dias) exige atitudes importante 3 hanesan;  esmola, jejum ho oração bebeik. Esmola significa fo/fahe buat balu husi saida mak ita hetan iha mundo nee, tan lalaok nee lori ita sees husi hahalok kaan ten (avareza). Jejum nudar abstinência ba alimentos (hahan) ho bebidas, ho vício toman aat seluk hanesan fuma cigarro, droga, aborto, prostituição, tráfico humano no jogos  ilícito sira. Jejum hanorin ita compreende saida mak Jesus tenik: Não só de pão vive o homem, mas de toda a palavra que sai da boca de Deus”(cf Mt 4,4).  Oração hafurak liutan lalaok esmola ho jejum: (oração com o coração). Nee significa ita nia oração precisa mai husi fuan laran.

Evangelho(Mt 6,1-6.16-18) koalia sobre Jejum no oração nebe la hatudu atu ema hatene (oculto). São Mateus, iha trecho ida nee, apresenta reflexão 3 husi Jesus em relação ba judeu diak nebe fo esmola, halo oração no pratica jejum. Mateus indica katak obra/lalaok diak 3 nee, precisa cumpri eh halo tuir conforme nia valor haksumik nebe so Maromak mak bele hatene, la precisa hatudu atu ema seluk hatene saida mak ita halo.

 

Maun alin sira……….!

Saida mak ita bele compreende husi po ou ahuk-desan nebe kose lerek iha ita nia rentos? Iha husu; hau nee se? Hau nee parte ida husi rai rahun nebe tan deit Maromk nia domin, hau existe iha rai nee. Iha versão seluk nebe nailulik sira temi wainhira kose ahuk-desan iha ita nia rentos mak;”o mai husi rai, sei fila ba rai”. Ida nee mak sei acontece ba ita nia moris. Ita nia natureza mak nee duni. Ita nee la seluk la leet parte ida husi rai rahun nebe horik temporário iha rai nee.

 

Tanba nee lalika sente orgulho ho ita nia poder, riku-soin, ita nia matenek, ita nia soin sira. Too nia tempo, buat hirak nee lakon valor. Ita nia fiar ho caridade ruma nebe ita husik mak sei halo ema lembra ita nia naran. Seluk husi nee hela naran deit. Keta halo ba ita nia identidade Cristã (Católico) ema dehan Sarani hela naran deit. Too ponto ida nee, saida mak ita atu reserva hodi halo ita orgulho se wainhira ita desviado ho buat nebe sementara (temporário)? Resposta iha Nai Jesus Cristo. Hau mak dalan no Lia los.

 

Iha Livro Eclesiates dehan nunee:”Porque é que o barro e a cinza se orgulham, pergunta o Sábio (Eccli 10, 8). Todos os homens, diz ainda, são apenas terra e cinza (17, 31).

Profeta Isaías tenik liu tan hodi dehan:”Os povos, depois de um rápido brilho, são como um amontoado de cinza depois do incêndio (Is 33, 12). Livro Sabedoria loke hikas ita neon hodi tenik; “A nossa vida desaparecerá como se extingue uma faúlha, diz o Sábio, e o nosso corpo cairá feito em cinzas(Sab 2, 3)”. Abraão iha livro Génesie justifica:”«Ousarei falar a Deus, eu que não sou senão cinza e pó?» (Gen 18, 27). (ignas)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *