shadow
Diocese de Dili > NOTÍCIAS > REFLEXÃO > ASCENSÃO,…. JESUS ABANDONA & FO PROMESSA MAMUK…?

ASCENSÃO,…. JESUS ABANDONA & FO PROMESSA MAMUK…?

Ascensão não é despedida, mas uma presença através de sinais.”Nu’udar imi haré Nia sa’e daudaun ba lalehan, Jesus ida ne’e duni mak sei fila fali mai!”.Kreda mak Cristo nia liman-ain, Kreda mak Cristo tomak, Katak, Cristo, Ida be haberan hotu iha ema hot-hotu.

Domingo VII Tempo Páscoa relembra nu’udar Dia mundial da Comunicação. Comunicação significa ação de transmitir uma mensagem e, eventualmente, receber outra mensagem como resposta. Acerta kedas ho solenidade ascenção do Senhor (Jesus Hiit-An sa’e ba lalehan). Jesus fo hela missão ida atu apóstolo sira (ita hotu nu’udar cristão católico) atu transmite mensagem Evangélica além de liu husi oração no liliu hatudi husi lalaok caritativa sira hanesan tulun ema hirak nebé precisa. Igreja no grupo humanitário lobuk ida realiza ona durante época Estado de Emergência (EE). Haré fali tensão política rai laran, falta de comunicação política, halo situação runngu-ranga iha orgão estado maske EE segundo turno sei vigora hela. Evangelho João Capítulo 17 sai hanesan oração sacerdotal Jesus Cristo nian. Oração ida nebé Jesus hamulak hodi saran ba Aman iha Lalehan. Ita lee didiak oração ne’e, hafahe ba parte tolu: 1). Oração refere ba Jesus rasik (Jo 17, 1-5). 2). Hamulak ba Escolante (Apóstolo) sira (Jo 17, 6-19). 3). Hamulak ba ema hotu nebé fiar iha Cristo (17, 20-26). 

Jesus nia oração nu’udar guia de comunicação entre ema ho Maromak. Oração Ami Aman (Pai Nosso) mak oração principal husi Jesus. Oração ne’e halo resumo oinsá ita hahi adora Maromak ao mesmo tempo hatoo ida nia pedido ba Maromak nu’udar Aman ida. Ne’e significa katak iha mundo, ita utiliza telemóvel ho meios comunicação hodi tatoli no simu informação. Iha âmbito religioso, oração mak meio comunicação nebé viável liu hodi facilita processo comunicação ida ne’e. Iha âmbito político, ukun nain sira uza fali facebook hodi trata malu.

Tuir los, Maromak hatene ona saida mak ema precisa maibé, se necessidade ne’e ita la proclama sai, ne’e significa ita la precisa. Tan ba ne’e mak oração sai hanesan meio viável. Jesus nia oração ne’e mós loke ita nia horizonte sobre sentido fundamental husi acto de comunicar (comunicação).

Iha primeira parte, Jesus nia oração molok simu terus, ne’e nu’udar forma ida husi oração universal ba Ninia-An rasik (Jo 17,1-11a):“Pai, é chegada a hora. Glorifica teu Filho, para que teu Filho glorifique a ti (…) Agora eles reconheceram que todas as coisas que me deste procedem de ti. (…) Por eles é que eu rogo. (…) Tudo o que é meu é teu, e tudo o que é teu é meu.

Ita fila ba Ascenção do Senhor (Jesus Hiit-An sa’e ba Lalehan). Humanamente, belun sira, escolante sira, kolega sira, nebé dook husi nia mestre amado, sempre hela ho saudades. Jesus anticipa ona momento ida ne’e hodi hatete katak; Nia ba prepara fatin hodi fila hikas mai lori sira ba fatin nebé Jesus horik ba (Leitura sira semana kotuk). Nia ba maib’e, sei haruka paráclito ida mai hodi fo esperança.Celebração Ascensão do Senhor marcada ho louvor pascal, ho esperança compromisso atu evangeliza.

Ascensão Jesus ba lalehan mak sinal Jesus nia vitória sobre mate (morte), nebé ita sempre celebra iha tempo sira páscoa nian. Ascensão Jesus nian ne’e mós sai nu’udarita nia motivo de louvor no esperança, baapóstolo sira (inclui sarani nobun) horseik no ohin.

Jesus ba maibé, husik hela missão ida ba Ninia escolante sira (Missão de Evangelização). Jesus dehan: “ Kbiit iha lalehan no rai fo tomak mai Ha’u. Ne’e duni, imi ba hanorin Nação hotu-hotu, sarani sira, hodi Aman, hodi oan no Espírito Santo sira naran, no hanorin ba sira hodi halo tuir buat hirak hotu nebé Ha’u haruka. Ha’u hela ho imi nafatin, to’o tempo ikus”. Mensagem ne’e significa katak discípulosira (ita hotu) la bele “ficar parados”, hodi hateke de’it ba lalehan, problema hotu resolvido. Lae!, Jesus nia mensagem ne’e, fo hela serviço ida ba ita hotu nebé sai sarani. Perante Covid19, lalaok Evangelização, ema barak halao ona liu husi apoio humanitário husi grupo oi-oin ba comunidade afeitado sira iha Dili laran. Ne’e mak Evangelização lolos, tuir contexto socio-político ohin loron. Evangeliza mundo tuir óculo realidade ohin loron nian.

Igreja Católica mós halo ona apoio caridade ne’e tuir paróquia sira (Diocese tolu), nu’udar parte ida husi Evangelização. Covid19 muda buat barak iha sociedade. Jesus fo nafatin esperança ba ita hotu nebé tau fiar iha Nia.  Igreja Católica ho grupo voluntário sira evangeliza ona liu husi apoio humanitária sira. Governo mós fo laran metin ba povo ho osan 100 dólares nu’udar parte ida husi Evangelização maske too oras ne’e, promessa ne’e nia data sei malahuk (incerteza) hela.

Papa Francisco refere ba carta São Paulo ba Éfeso hatete: “Somós membros uns dos outros” (Ef 4,25): das comunidades de redes sociais à comunidade humana”.Desta vez, Papa bolu atenção ba ita nia atitude wainhira utiliza Media Social (Facebook). Facebook tuir los sai nu’udar nstrumentos atu ita habelun ho ema barak maibé, na realidade, Facebook sai tiha fatin hodi kari promessa mamuk, halo propaganda, lekar ema nia privacidade, tarata malu, no pior liu tan, político sira mós utiliza media social hodi buka popularidade liu husi promoção ninia partido nebé na realidade so buka kadeira hodi aproveita estado.

Ita reza ba Timor nia unidade, ita reza ba ema nia mudança de mentalidade, ita reza ba político sira nia kaan ten atu sai ema diak ba ema seluk iha sociedade. La bele sai fali paracita ba estado Timor, la bele sai fali oportunista perante Covid19. La bele sai fali político sem princípio hodi hetan cargo estado. Jesus sa’e ba lalehan significa, nia fo fiar ba ita hotu hodi gere moris ne’e ba sociedade ida nebé próspero. Gere estado ba bem comum laos bem partidária, quanto mais bem das famílias.Sejamós testemunhas do Senhor, através da vivência da unidade! Assim Seja e Bem Haja (ignasoliveira2020)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *