shadow
Diocese de Dili > NOTÍCIAS > REFLEXÃO > FIAR DEIT BELE TAMA LALEHAN?…..LAE! CRUZ MAK CHAVE BA LALEHAN

FIAR DEIT BELE TAMA LALEHAN?…..LAE! CRUZ MAK CHAVE BA LALEHAN

Reflexão & Leituras 22º Domingo do Tempo Comum – Ano A 2020

Jer 20,7-9 Salmo 62 (63) Rom 12,1-2 Mt 16,21-27

 

Ema barak hakarak tama lalehan maibé, atu cumpri critério tama lalehan ne’e mak razão oi-oin los. Tanba ne’e mak Jesus dehan: Tan ema nebé hakarak soi nia moris, sei lakon moris ne’e, maibé, ema nebé lakon nia moris tan Ha’u, sei hetan fali.

Deus nos deu a liberdade para que possamos escolhê-lo livremente e fazer o que é verdadeiro, bom e belo. “A liberdade é o poder, radicado na razão e na vontade, de agir ou não agir, de fazer isto ou aquilo, praticando assim, por si mesmo, acções deliberadas”(CIC ,1731).

Catecismo Igreja Católica número 1733 descreve: “Wainhira ita halo buat di’ak ruma, ita sei sai livre liu tan. La existe liberdade verdadeira, excepto verdadeiro liberdade ne’e expressa iha lalaok nebé di’ak no justo. Ema nia ecolha hodi la obedece (desobedecer) no halo aat, ne’e nu’udar abuso ba liberdade no lori individuo refere sai atan ba pecado (escravidão do pecado)”.

Semana ne’e, Evangelho convida ita nobun nu’udar Cristão Católico hodi descobre “loucura da cruz”; basá, tuir fiar Católico, Cruz nu’udar acesso ba verdadeira vida no vida plena (nakonu/completa) ho Maromak nebé Maromak rasik oferece liu housi dalan domin (caminho do amor) no dalan Cruz (dom da vida (cruz)).

Iha Antigo Testamento, ita foti figura profeta Jeremias nebé coloca ninia moris tomak ba serviço Maromak nian. Iha ninia tempo, nia mos enfrenta dificuldade oi-oin housi ukun nain sira, matan dook sira, hodi halo Jeremias sente sofrimento, a solidão, a perseguição…maske nune’e, Jeremias continua acolha (simu) Maromak nia ordem hodi moris tuir dalan Maromak nian.

Atu fortifica fiar sarani nian, São Paulo iha Segunda Leitura convida sarai hotu hodi oferece moris ne’e ba deit Maromak loron ba loron durante vida tomak. Paulo garante katak sacrifício boot liu nebé  Maromak prefere mak dalan Cruz laos poder político, laos pratica fiar gentio nian nebé haré aniamal nia aten, laos mos cria media ka instituição social atu servi sociedade maibé, afinal hodi servi interece partidária, grupo, família no kolegas. Paulo pretende hanorin ita hodi oferece vida tomak ba Maromak nia providência hodi hetan dalan ba moris rohan laek. Paulo aponta ideia knake ida atu ita nobun moris iha lógica mundo nian hodi aprende halo discernimento ba saida mak Maromak planeia ba mundo nia di’ak basá, ita nia decisão hodi simu ou rejeita dalan Maromak nian sempre iha implicação iha loron ikus.

Tanba ne’e mak tuir descrição Catecismo Igreja Católica nebé contempla ba Bíblia Sagrada descreve katak Maromak cria ema maibé, Maromak haraik mos liberdade ba ema hodi escolha saida mak di’ak eh la di’ak ba nia moris. Ho expressão seluk, ita dehan Maromak la controla ita hanesan remote controloe televisão maibé, Maromak cria tiha ita, housik nafatin ita ho liberdade tomak atu simu Maromak nia proposta salvação. Tanba ne’e mak Jesus hatete claramente; ema nebé hakarak tuir Ha’u, sei lori nia Cruz hodi lao tuir Ha’u. Cruz iha sentido ohin loron mak desafio oi-oin nebé sarani ida enfrenta wainhira realiza nia fiar ba Maromak.

Jesus avisa ba escolante sira inclui hotu nebé simu ona we baptismo iha kreda Católica iha relato Evangelho katak dalan lolos ba moris laos liu housi triunfo (vitória) mundo nian hanesan riku soin no poder maibé, tenke liu housi dalan domin no graça moris nian too mate se ne’e necessário duni (o caminho da vida verdadeira não passa pelos triunfos e êxitos humanos, mas passa pelo amor e pelo dom da vida (até à morte, se for necessário). Dalan Cruz ida ne’e mak Jesus fo hatene ba escolante sira atu hakat tuir wainhira hakarak hetan moris lolos tuis Maromak nia vontade.
Semana kotuk, Pedro lori comunidade sarani nia fatin confessa ona katak Jesus mak Messias Maromak Oan. Basea duni ba confissão ida ne’e mak Jesus edifica Ninia Kreda (é sobre essa fé – diz Jesus – que a Igreja será edificada); Semana ne’e, Jesus haklean liu tan sentido housi tuir Ninia messianismo mak filiação divina. Ne’e refere ba Reino Lalehan nebé nu’udar fatin ba ema fiar nain hotu nebé moris tuir Ukun Fuan Maromak nian. Tanba ne’e mak Jesus dehan: “ema nebé hakarak tuir Ha’u, sei haluhan nia-an rasik; simu nia cruz hodi tuir Ha’u. Tan ema nebé hakarak soi nia moris, sei lakon moris ne’e, maibé, ema nebé lakon nia moris tan Ha’u, sei hetan fali”.

Ne’e significa katak atu tama lalehan, fiar deit seidauk too. Maske irmão separado (protestante) sira hamosu doutrina katak fiar deit tama ona Reino Lalehan, Jesus hanorin katak fiar deit la too. Atu justifica ida ne’e, apóstolo Tiago dehan Fiar nebé la hatudu iha hahalok, fiar ne’e buat maten ida (a fé se prárica é morta). Catolicismo contempla ba Jesus nia doutrina hanorin katak atu tama Reino Lalehan, precisa ultra passa housi desafio oi-oin nebé mosu iha moris ne’e. Desafio no tentação hirak ne’e mak Cruz nebé Jesus refere iha nia Doutrina.

Nune’e, semana ne’e, relato Evangelho fo mensagem mai ita nu’udar Católico katak Maromak nia lógica no ema nia lógica diferente. Ema nia lógica aposta liu ba poder, domínio, triunfo no êxito nebé garante ba ita katak; moris sei hetan nia sentido se ita consegue sai vencedor, iha osan barak, sai conhecido iha ema barak nia leet, hetan fama no acesso fácil oi-oin iha sociedade, enquanto Maromak nia lógica hanorin katak saran moris ba Maromak liu housi servi ema seluk nebé precisa tulun (A lógica de Deus aposta na entrega da vida a Deus e aos irmãos; garante-nos que a vida só faz sentido se assumirmos os valores do Reino e vivermos no amor, na partilha, no serviço, na solidariedade, na humildade, na simplicidade. Na minha vida de cada dia, estas duas perspectivas confrontam-se, a par e passo…)

Too iha ponto ida ne’e, ita aposta ba parte ida nebé, ba Maromak ka ba mundo? Hanoin ba katak saida mak ita escolha agora, sei hetan implicação iha futuro? Jesus fo hanoin dala ida tan katak: ““ema nebé hakarak tuir Ha’u, sei haluhan nia-an rasik; simu nia cruz hodi tuir Ha’u”. Sei haluha nia-an ou “renunciar a si mesmo” significa; soe dook egiosmo, orgulho, comodismo, auto-sufuciência domina ita nia vida no impede ita nia haraik-an hodi simu Cruz tuir Jesus. Desafio boot nebé ohin loron sarani enfrenta mak ne’e, susar tebes atu moris tuir Maromak nia Ukun Fuan maibé, hot-hotu hakarak tama Lalehan. Assim Seja e Bem Haja (ignas2020)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *