Diocese de Dili > NOTÍCIAS > REFLEXÃO > HOTU-HOTU MAUN ALIN

HOTU-HOTU MAUN ALIN

Reflexão DOMINGOCOMUM XXX/Ano A/2020

Ex 22,21-17 Tes 1,5c-10 Mt 22:34-40

Iha dia 3 de Outubro, Papa Franciso assina Enciclica Foun ida ho título “Fratelli Tutti” (Tradução Literal: Hot-hotu maun-alin). Encilica ida ne’e tuir mai publica iha dia 4 iha Assisi; terra natal São Francisco de Assis nian.

Papa publica Enciclica ida ne’e ho motivo atu sociedade hamoris hikas sentido  fraternidade (persaudaraan) no amizade social concreto. Progresso tecnológico halo com que ita hotu tendencioso liu ba amizade virtual (persahabatan virtual) liu housi media social hanesan facebook, youtube, whatsapp,…nst.

Pandemia Covid19 sai motivo eh pano de fundo (latar belakanh) ba Enciclica refere. Emergência saúde global hatudu ona indicação global ida katak la iha ema ida bele moris mesak. Pandemia loke ema nia fuan hodi tulun malu iha susar laran. Too ona tempo atu ema hotu kaer ba mehi ida katak ita nobun mesak comunidade ida; mesak maun alin nebé hanaran sociedade ser humano.

Iha Primeira Leitura no Evangelho Mateus nian, ita nobun hetan alarme kona ba sentido domin-amor-cinta kasih. Afinal, sentido no aplicação lolos housi amor (domin) ne’e mak; Domin ba Maromak no domin ba ema seluk. Sentido domin/amor rua ne’e ida nunca bele haketak ho ida seluk. Compara hanesan osan coin eh centavo ida nebé sor-sorin maibé, valor ida deit. Ho expressão aswuain (heroico/kepahlawanan) nian dehan; domin ba Maromak no ba ema hanesan espada de dois gumes (samurai ho kroat sor-sorin).

Se mosu maun alin ruma dehan fiar deit no lee deit Bíblia ita tama ona lalehan, talves ne’e laos Igreja Católica nia hanorin basá, fiar nebé la hatudu iha hahalok, fiar ne’e buat kalen mamuk ida. Nune’e mos domin nebé la expressa iha moris sarani nian, domin ne’e, domin falso ida.

Iha Antigo Testamento, expressão amor/domin ba Maromak tenke hatudu liu housi tau matan ba feto faluk sir, oan kiak sira, orfanato sira. Regra ne’e mos afirma katak ema nebé la aplica domin no tulun ema seluk, ema ne’e merece hetan castigo.

Ita compara situação socio-política iha rai laran post-covid19, mosu tensão, mal interpretação, dun mali, hadau malu, no politiza sasan. Wainhira lider carismático Kayrala Xanana Gusmão lao volta território laran hodi fahe apoio hahan ao mesmo tempo hodi socializa kona ba perigo no impacto housi virus covid, quadros no apoiante partido Fretilin ho partido balu tan acusa dehan Xanana lao haleu buka votos, lao taka falta, lao ba hamaus ema nia simpatia.

Enquanto, governo horas ne’e namanas hela debate oinsa realiza plano apoio sexta básica ba população hotu nebé hetan impacto económico durante pandemia covid19.

Atu keta dun malu, kmanek liu wainhira partido hot-hotu nebé hetan assento iha Parlamento, concretiza mos apoio caritativa hirak ne’e ba ema hotu tuir partido ida-ida-idak nia capacidade financeira no sentido hodi fo honra no agradecimento ba povo nebé hili ona político sira sai governante.

Nune’e, lalika besik eleição mak foin hakbesik povo hodi hais voto maibé, diak liu no kmanek liu mak antes, antes ne’e, fo apoio dau-daun ba atu wainhira povo fo votos mos, fo ho dignidade tomak.

Relato Evangelho semana ne’e, contem fonts (we matan) fundamental fiar povo judeu nian: “Rona mai isarel, hadomi imi Nai, imi nia Maromak ho fuan tomak nolaran tomak, no ho kbiit tomak (Deut. 6,4-5)”. Ne’e mak Fundamento housi moris religiosa judeu nian maibé, princípio ne’e aumenta tan ho expressão: “hadomi ema seluk hanesan o-an rasik: Hau mak Nai (Lev. 19,18)”.

Evangelho semana ne’e mos hatudu ba ita oinsa mosu diferença ideia entre fariseu ho saduceu perante Jesus. Grupo rua ne’e motivação atu ataca Jesus hanesan maibé, sira nia doutrina ou ideologia mak diferente. Jesus considerado nudar mestre  maske nia la conhecido iha escola lei  moises nian. Na verdade, fariseu, escriba ho saduceu sira, povo considera hanesan périto (ahli) kona ba lei sira.

Precisa ita hatene katak; housi lei moises nian, fariseu sira conhece ukun fuan hamutuk 613 nebé contem iha livro lima pentateuco nian. Housi ukun fuan 613 refere, iha ukun funa 248 ho caracter positivo ou obrigatório no 365 negativo ou bandu. Tanba ukun fuan barak demais, então, sira mos confusão no aproveita situação hodi koko Jesus:”Mestre, Ukun-fuan ida nebé mak boot liu?”.

Jesus fo resposta prudente no fundamentado dehan:“Ó sei hadomi Na’i, ó nia Maromak, ho laran ho neon tomak, ho hanoin hotu! Ukun-fuan ida seluk hanesan mos ida ne’e: Ó sei hadomi ó maluk nu’udar ó an rasik! Ukun-fuan hotu ho profeta sira la’o hamutuk  ho ukun-fuan rua ne’e”.

Resposta ne’e automaticamente sulan kedas fariseu, escriba ho saduceu sira nia ibun kuak tanba liu tiha ne’e, sira la iha tan argumento atu contra Jesus.

Polémica fahe sasan inclui plano governo kona ba sexta básica, la seluk la leet nudar concretização domin estado ba povo nebé mesak Maromak oan. Problema eh polémica mosu wainhira plano siak sira ne’e, falun ho interece política, buka persen, fahe osan, hili malu, monopólio, buka cargo, buka naran,….nst.

Baut nebé precisa tau iha consideração mak; hadomi Maromak liu sasan hot-hotu no hadomi ema seluk hanesan ita-an rasik.

Labele hadomi poder liu nação no povo nia prosperidade. Pior ainda, kaer ukun hodi habokur grupo, partido, família no pemilik partai. Too iha ponto ne’e, hadomi Maromak no hadomi ema seluk mak nebé?

Padre Martinho Gusmão halo reflexão klean kona ba Enciclica Fratelli Tutti ne’e iha ninia acount Facebook. Buat nebé ita precisa tau iha contexto Timor mak, lalika trata malu tanba deit diferente cor partido, hot-hotu maun alin, lolo liman hodi lori Timor sai nabilan iha futuro. Labele político sira nia família deit mak luxo no nabilan, enquanto povo nafatin halerik be mós, saúde ho estrada. (Assim Seja e Bem Haja. Ignas)